onsdag 3 november 2010

Sverige och kampen för alla människors lika värde

Idag har det varit partiledardebatt i Sveriges Riksdag. Jag fastnade särskilt för något Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin sade.

– SD är en osvensk företeelse och ska så förbli. Aldrig ska kampen tystna för alla människors lika värde, sa Mona Sahlin.

Jag är trött på den självbelåtna bilden många i mitt land har av landet Sveriges kamp för alla människors lika värde. Känslan jag har är att den kampen i själva verket är ett hjärnspöke. Att landet Sverige, liksom de flesta andra nationalstater i själva verket bygger på en unken gammaldags människosyn där vi och dom är själva definitionen av landet Sverige.

Jag har några blandade indikatorer som fastnat i mina tankar.

Judepassen
Som jag förstått det ville Hitler och nazisterna utvisa alla judar. Deportera dem. Men i Sverige ville vi inte ta emot några främmande element. Så vi lyckades förhandla fram J-stämplingen av tyska judars pass. Så vi kunde avvisa dem direkt vid gränsen. Och tvinga hem dem till förintelsen. Detta är min grova förenkling och uppfattning.

Rasbiologin
I januari 1920 motionerade högern och Socialdemokraterna tillsammans om upprättandet av Statens institut för rasbiologi. Mycket har skrivits om vad institutet gjorde och vad dess syfte var. Bland annat har P3 Dokumentär gjort ett ganska bra arbete om det. Jag tänker att det handlade om samma mekanismer då som nu, hur vi ensamma och ängsliga svenskar skulle slå vakt om oss själva, vårt ursprung och framtid. Utan att smutsa ned våra gener eller vårt samhälle med inflytande från andra delar av världen.

Massdeporteringar av människor till Irak
Var tredje vecka går charterplan söderut. Till Irak. Ungefär sjutusen människor vi tagit emot som flyktingar ska nu avvisas. Nu är det nämligen fint och lugnt i Irak enligt svenska myndigheter. Så den svenska gränspolisen deporterar med hjälp av Frontex människor i rasande takt. Att FN:s flyktingorgan UNHCR protesterar spelar ingen roll. Det är ju inte vårt ansvar.

EU anlitar Khaddafi för att stoppa flyktingar från Afrika
EU, och därmed också Sverige, anlitar Libyen och dess diktator Khaddafi för att stoppa flyktingströmmar från Afrika. För fem miljoner euro om året lovar den gode diktatorn bidra till att Europa inte blir svart. EU-kommisionär Cecilia Malmström undertecknade avtalet.

Social turism
Har du glömt landsfader Göran Perssons innovativa begrepp "social turism"? Det börjar få några år på nacken. När EU fick nya medlemmar från öst oroade sig ett ganska stort gäng knasiga beslutsfattare för att alla människor från dessa länder skulle komma till Sverige och parasitera på vårt finfina socialförsäkringssystem. Dessutom skulle de dumpa LO-fackens löner eftersom de jobbade mycket billigare.

Den som vill kan säkert ifrågasätta mina känslor. För det krävs rätt mycket fakta för att belägga dem. Men, nu råkar de vara just känslor. Som jag känner väldigt starkt. I landet jag lever i finns det inga större ideologiska skillnader i synsätt på vem och vilka som ska få leva, arbeta och bo. Våra gränser är fortfarande ganska stängda. Trots att vår hållbara utveckling egentligen borde bygga på att vi öppnade gränserna och försökte locka hit människor från hela världen. Människor som kan bidra med kunskap och resurser.

Det finns människor som på allvar tror att Sverige är världens modernaste och bästa land. Om vi var det, skulle inte ännu fler människor vilja komma hit då? De flesta människor i världen vet inte ens vad Sverige är. Och de som faktiskt kan tänka sig att komma hit, de stänger vi ute.

Eller vad då vi? Jag gör det inte. Men i mitt namn fattar politiker och myndigheter dagligen beslut om att deportera andra människor. Eftersom nationalstaten, folkhemmet och välfärdsstaten inte klarar av att växa på ett smart sätt.

Men det är inte politikerna eller myndigheterna som är det riktigt jobbiga. Det jobbiga är att de allra flesta i landet inte bryr sig. Ingen gillar en sverigedemokrat. Men det är heller ingen som är särskilt sugen på att bjuda in människor från andra världsdelar.

  • Facebookgruppen Sverigedemokraterna i riksdagen - Nej tack har 342 325 medlemmar.
  • Facebookgruppen Sverigedemokraterna ur riksdagen - Ja tack har 180 941 medlemmar.
  • Facebookgruppen Ingen människa är illegal har 4272 medlemmar.
  • Facebookgruppen Välkomnande Sverige! Öppenhet - Gemenskap - Mångfald har 807 medlemmar.
  • Facebookgruppen Aktion mot deportation har 708 medlemmar.


– SD är en osvensk företeelse och ska så förbli. Aldrig ska kampen tystna för alla människors lika värde, sa Mona Sahlin.

Kanske. Kanske inte. Känslan jag får i mitt land just nu är att det där uttalandet behöver kompletteras. Här är mitt förslag. Så att vi är tydliga mot omvärlden. Ärliga.

Aldrig ska kampen tystna för alla människors lika värde. Men ni är mer värda om ni inte kommer hit.

Med vänlig hälsning
Medborgarna i kungariket Sverige

2 kommentarer:

Jäl sa...

Alltid lika trevligt när ett nytt inlägg dyker upp här!

Problemet är väl också att väldigt många tror att de gör något bara för att de stöttar AB och köper en modifierad 'rör inte min kompis'-knapp.

Tehataren sa...

Men att köpa knappen är iallafall bättre än att bara sitta ner och hålla käften.

Det är skrämmande hur sant det där är, faktiskt.

Usch.

Djävla skitland. Och då är ändå de flesta länder ännu värre.

Djävla skitvärld.