onsdag 6 oktober 2010

Programförklaring

När jag för första gången ska blogga tillsammans med andra under något sånär seriösa former känner jag att det kan vara läge att börja med att ge en högst personlig programförklaring. Varför har jag valt att blogga här och hur kommer jag att göra det?

Varför
Därför att jag respekterar mina medskribenter och tycker att det är ett intressant experiment. I våra diskussioner inför det här enkla samarbetet fanns en ambition att göra något seriöst och som samhället och världen ser ut idag känns det rätt att ha en plats att vara seriös på. För att det är viktigt att ta ställning idag. Ta ställning för det som är mänskligt. Ta ställning för tolerans och medmänsklighet. Ta ställning för det som är rätt.

Hur
"Gräv där du står", är en gammal skrivarklyscha som får bli mitt ledord här. Jag utgår ifrån mig själv och den verklighet jag bor i, arbetar i och läser om. Till skillnad från min privata blogg kommer det inte att bli några inlägg om det privata. Förhoppningsvis inte heller något som andra uppfattar som flams.

Värderingar
Som den priviligierade svenske medelklassman jag är så är jag såklart färgad av min egen tillvaro och bakgrund. I den finns svensk småstadsuppväxt, akademisk utbildning och socialliberala värderingar. Liberal i det att jag tror starkt på de mänskliga fri- och rättigheterna och behovet av dessa principer för ett bra samhälle. Social på så vis att jag samtidigt har en negativ syn på mänskligheten som den svaga varelse vi trots allt är. Vi behöver reglera hur vi beter oss mot varandra och hur vi ska ställa upp för varandra när vissa har det svårt.

Det får räcka så. Nu får mina inlägg tala för sig själva.

Inga kommentarer: