Nu efter valet är det många politiska analytiker som sagt att så inte blev fallet i Sverige. Här hade visserligen alla partier såväl Facebook som Twitter och körde valfilmer på Youtube. Men det lyfte aldrig riktigt enligt bedömarna. Och det har de väl till viss del rätt i. De etablerade partierna körde mest business as usual med torgmöten samtidigt som de lät ett fåtal medarbetare i periferin ansvara för "det där med internet".
Men det finns ett undantag. Sverigedemokraterna. Alla som regelbundet läser ett någorlunda brett antal bloggar eller nätpublikationer kan inte ha missat att det varje gång som någon skrivit om Sverigedemokrater eller integrationspolitik så har det så gott som alltid följts av kommentarer som uttrycker sympati för Sverigedemokratisk politik eller kontrakritik mot meningsmotståndare. Oftast inte bara en kommentar utan flera. De som kommenterar är debatthungriga och på hugget. Ideologiskt övertygade och utrustade med argument som avväpnar den som slentrianmässigt eller aggressivt avfärdar dem som rasister.
Min bedömning är att det här är en ytterst medveten taktik av partiet. Man har mobiliserat och utrustat ett flertal sympatisörer på gräsrotsnivå med teknisk kunskap att kunna söka av nätet efter aktuella bloggar och tidningsartiklar samt utbildat dem i partiets grundläggande retorik och argumentation.
Det här är en uppgift för etablerade partier och andra meningsmotståndare till Sverigedemokraterna att ta tag i. Ta internet på allvar. Ge er ut och debattera. För det är på internet som Sverigedemokraternas väljare finns. Vinn tillbaks dem med vettiga argument och vettig politik. Ni har fyra år på er.
5 kommentarer:
Jag tror alla som har möjligheten är upptagna med att själva (liksom SD-anhängarna) berätta vad de ogillar. De enda som berättar vad de gillar är de som berättar att de gillar SD. Ett parti som ogillar de flesta av jordens människor. Detta ogillar de flesta av Sveriges människor. Att så många gillar det parti som ogillar de flesta av jordens människor alltså. Synd att ingen ställer sig upp och gillar de flesta av jordens människor istället. Typ.
Enkelt sagt - det var ju smart av dem! Som om inte de sk etablerade partierna hade samma möjlighet? Jag ser fram emot kommande marknadsföringsanalyser från alla partier, block och konstellationer.
SD skapade ju även en massa falska bloggar där bloggskribenten låtsades vara lärare som ojade sig över elever med burka.
Ett projekt på Örebro universitet analyserar politiskt engagerade bloggare och hur de använt sociala medier i valrörelsen (vem har du vänt dig till, vad har du skrivit om, vem vill du påverka, vems respons är viktigast (andra bloggare, väljare, andra politiker...).
Ska jag säga till när det är klart?
Jenny: Ja tack gärna.
Skicka en kommentar